Is er toekomst voor boer en burger samen?

 

De eerste helft van de vorige eeuw woonden boeren en burgers nog naast elkaar. Doordat op het platteland iedereen wist wat een boer produceerde en hoe hij dat deed waren daar geen vragen over. Ook in de stad wist men waar de producten vandaan kwamen, want boeren brachten zelf hun waren naar de markt en verkochten ze daar aan particulieren en handelaren. Er waren geen vragen, want iedereen wist van de hoed en de rand. Zo anders is het medio 2017. Tussenhandel en supermarkten staan tussen consument en producent en er is een grote onwetendheid ontstaan bij de consument over de herkomst van hun eten. De negatieve reacties wanneer mensen horen dat planten groeien van mest en dat melk uit de speen van een koe komt staan me voor eeuwig bij. Onwetendheid troef, gevoed door negatieve berichtgeving van milieu- en dierenorganisaties.
Consumenten voorlichten over het eten
In de agrarische sector groeit het besef dat de burger steeds verder verwijdert raakt van de boer. Twee initiatieven om de consument duidelijk te maken waar hun voedsel vandaan komt zijn Boer Bewust en Boerburger Tweet. Zij hebben de Boer in Beweging Award ontvangen voor hun positieve bijdrage aan het imago van de boeren. Boerburger Tweet (Meer dan 6322 volgers d.d. 6-1-2017) laat iedere week een ander agrarisch bedrijf via Twitter zien hoe de boer werkt, wat hij of zij doet en waarom. Boer Bewust richt zich op het weghalen van vooroordelen en onjuistheden die over de gangbare landbouw verspreid worden via de sociale media. Het blijken manieren om doelbewust en effectief vooroordelen weg te nemen over de werkwijze hoe voedsel in Nederland geproduceerd wordt. Dat gangbare landbouw en biologisch beiden gezonde voedingswaren leveren, dat sprookjes over kippen die 8 eieren leggen op 1 dag en dat boeren alleen maar gif op hun land spuiten uit de wereld geholpen worden.

Positief en geïnteresseerd
Tijdens de uitreiking door Boerenbussiness.nl geven prijswinnaars Caroline van der Plas (Boerburger Tweet) en Peter van Damme (Boer Bewust) aan dat ze verrast zijn door de positieve houding van hun niet agrarische volgers. Van der Plas benoemt dat 95% tot 98% van de reacties en vragen positief zijn en dat de mensen oprecht geïnteresseerd zijn. Zij benadrukt ook dat de landbouw zich moet laten zien zoals deze is en dat er zeker ook ruimte moet zijn voor kritiek. Van Damme benadrukt nog dat Nederland het duurzaamst produceert in de hele wereld. Op deze manier gaan we gedeeltelijk terug naar de situatie van 100 jaar geleden. De situatie dat de consument wist wat de boer deed om eten op tafel te krijgen bij iedereen en dat alleen door foto’s en video’s op de sociale media. Ik krijg weer hoop dat boer en burger uiteindelijk dichter bij elkaar komen door de initiatieven van deze mensen. Er komt op deze manier begrip en duidelijkheid en het neemt de schreeuwende ‘anti boeren’ organisaties veel wind uit de zeilen. Ik heb nu al het gevoel dat het werkt. Hulde aan Caroline van der Plas en Peter van Damme.

Kijk hier het interview.

Dit bericht werd geplaatst in Blog door Co. Markeer de permalink als favoriet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*